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선교적 교회-33.성도 보통씨는 화해할 수 있을까? na kim 2018-09-02
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2018. 9. 2.

 

* 본 문 : 고린도전서 19-15절 말씀

* 제 목 : 선교적 교회 - 33. 성도 보통씨는 화해할 수 있을까?

 

지난 한 주 가족들이 좋은 휴식의 시간을 가졌습니다. 배려해 주셔서 교회와 성도 여러분께 감사드립니다. 지난 한 주간, 쉬는 가운데 많은 생각을 했었습니다. 그 중에 가장 많이 저의 생각하는 시간을 차지한 것이 있습니다. 지난 주일에 제가 교적부를 정리하면서 따로 모아놓은, 지난 10여년 동안 교회를 떠난 성도들의 등록카드였습니다. 언제인지 정확하게 기억나지는 않는데, 작년 말 혹은 올해 초에 정리를 해놓은 것 같고.... 지난 주일 휴가를 떠나기 전에 책상을 정리하다가 문득 발견해서 보게 되었습니다. 가슴 아프지만 생각보다 그 수가 꽤 많았고, 좀 놀랐습니다. 여러분은 혹시 어떤 이름, 어떤 얼굴들이 기억나십니까?

 

저를 고민하게 하고 또 가슴 아프게 한 것은 직장이나 학업을 이유로 이사를 간 성도들이 아닙니다. 함께 이 지역에 있는데, 그래서 가끔 여기저기서 얼굴을 보기도 하는데 교회를 옮겨간 성도들입니다. 한 사람씩 넘기면서 이름을 보다가... 얼굴을 떠올리고 함께 경험했던 좋았던 일들을 떠올리기도 했습니다. 그들은 왜 교회를 떠났을까....? 어떤 분들은 이유를 알 것 같기도 하고, 또 어떤 분들은 잘 모르겠다는 생각을 했습니다. 다만... 지금 제가 이해하고 있는 이유들을 생각할 때 참 안타까웠습니다. 지금이라면 굳이 그렇게 대립하거나 반대하지 않았을텐데...라는 생각도 들고, 그때 왜 그렇게 서로를 품고 이해하지 못했을까...? 라는 생각도 했습니다. 조금 더 들어주고 포용해주었으면, 조금 더 서로를 인내할 수 있었다면 오랜 시간 지체가 되어 섬기던 교회를 떠나지 않았어도 되었을 것을.... 안타까웠습니다. 그래서 휴가 기간 동안 결심하고 또 결심했습니다. 적어도 목회자로서 내가 먼저 성도에 대해서 마음을 묶거나 닫는 일은 없어야겠다... 내가 먼저 이해하지 못하고 포용하지 못하는 일은 없어야겠다....

 

1. 고린도 교회가 당면한 문제

 

사도 바울이 고린도 교회에 편지를 써야 했던 두 가지 주된 문제가 있었습니다. 하나는 이단과 교리에 관한 것이고, 다른 하나는 교회 안에 있었던 분쟁에 관한 것입니다. 이단에 관한 문제라면 당연히 바른 가르침이 있어야 합니다. 아직 신약 성경이 다 기록되지 않았고, 복음을 새롭게 접한 이방인들이 무엇을 어떻게 믿어야 하는지도 알려지지 않았던 상태입니다. 사도 바울을 비롯한 초대교회의 영적 지도자들이 이단과 교리에 대해 가르쳐야 했습니다.

 

하지만 교회 안에 있었던 분쟁에 대해서는 좀 고민해야 합니다. 오늘 본문을 보시면 고린도 교회는 4개의 파로 갈라져 있었습니다. 바울파와 아볼로파, 베드로파와 예수파였습니다. 각 분파는 특징이 있습니다. 학자들에 의하면 베드로파는 유대인 기독교인들이 많았던 것 같습니다. 그들은 예루살렘에서 고린도로 건너온 사람들입니다. 자신들이 초대교회의 중심이라고 생각했습니다. 그들은 예루살렘 교회에서 보고 배운 대로 이방에서도 신앙생활을 하려고 했습니다.

 

바울파는 초대교회 이방 선교의 주역들입니다. 바울은 선교팀과 함께 지중해 근방의 수많은 도시를 다니면서 복음을 전했고, 그들 중에 일부가 고린도에서 살기 시작했습니다. 그들은 고린도에서 같은 신앙을 고백하는 사람들과 함께 교회가 되었습니다. 바울에게 배운 대로, 그들이 선교지에서 신앙생활을 하던 대로 고린도에서도 신앙생활을 하려고 했습니다.

 

아볼로파는 좀 독특합니다. 아볼로라는 인물이 교회의 역사에 처음 등장하는 때는 사도행전 18장입니다. 알렉산드리아에서 난 아볼로라 하는 유대인이 에베소에 이르니 이 사람은 언변이 좋고 성경에 능통한 자라(18:24)” 성경은 그가 초대교회에 처음 등장했을 때는 요한의 세례만 알고, 예수 그리스도에 대해서는 아직 잘 모르는 상태라고 했습니다. 그래서 26절에 보면 브리스길라와 아굴라가 그를 데리고 가서 예수 그리스도의 복음을 가르칩니다. 그는 좋은 신앙인이 됩니다. 성경은 그의 변화를 이렇게 기록합니다. 아볼로가 아가야로 건너가고자 함으로 형제들이 그를 격려하며 제자들에게 편지를 써 영접하라 하였더니 그가 가매 은혜로 말미암아 믿은 자들에게 많은 유익을 주니 이는 성경으로써 예수는 그리스도라고 증언하여 공중 앞에서 힘 있게 유대인의 말을 이김이러라”(18:27-28) 그는 제2의 사도 바울이 되었습니다. 사도 바울처럼 그는 원래 학문과 성경에 능통했고, 언변이 뛰어났습니다. 성품도 좋았던 것 같습니다. 복음이 그 안에 들어가자 복음의 좋은 일꾼으로 변했습니다. 그에게서 배우고 영향을 받았던 사람들이 초대교회에 이미 많아졌습니다. 그들 중에 많은 사람이 고린도로 흘러들어갔고, 함께 교회로 모였고, 아볼로파가 형성되었습니다.

 

마지막으로 예수파도 있었습니다. 학자들은 아마도 이들이 앞에 소개한 세 계파와 좀 다를 것이라고 해석합니다. 베드로파나 바울파, 아볼로파는 직접 그들로부터 배운 사람들일 가능성이 많습니다. 하지만 베드로나 바울, 아볼로로부터 직접 복음을 받지 않았지만 부모나 교회를 통해서 예수님을 영접한 사람들이 있었습니다. 그들은 각자 베드로, 바울, 아볼로의 신앙 전통을 따라야 한다고 주장하는 성도들이 부담스럽고 싫었습니다. 그래서 예수파를 자청합니다. 우리는 너희들이 주장하는 사람 중심의 신앙이 아니라 신앙의 핵심인 예수만을 따른다는 것입니다. 그들은 스스로를 예수파로 부르면서 차별성을 유지하려 했습니다.

2. 그들은 화해할 수 있을까?

 

그들 중에 믿음이 잘못된 성도들이 있을까요? 없습니다. 각각 자신이 배운 대로, 익숙한 대로, 옳다고 생각하는 대로 신앙생활을 하고 있습니다. 문제는 다른 성도들도 나처럼 신앙생활을 해주기를 바라고 있다는 겁니다. 그러다보니 갈등이 발생합니다. 믿는 바가 같고, 고백하는 바가 갔고, 장래의 소망이 같은데.... 당하는 고난과 시련이 같고, 함께 로마에 있는 교회를 섬기는데.... 그런데 다릅니다. 신앙의 경험이 다르고, 지키고자 하는 전통이 다르고, 문제가 발생할 때마다 생각에 차이가 있고, 그리고 중요한 것은 각각 친한 사람들이 다릅니다.

 

고린도 교회의 문제는 크게 두 가지라고 했습니다. 하나는 이단에 대한 경고입니다. 당연히 필요합니다. 그런데 이단의 문제는 그들 안에 이미 깊이 들어와 있었습니다. 그들은 다른 신앙을 가르치는 친한 사람들에 대해서 관대했습니다. 서로 친하면.... 신앙의 중심이 다른 것에 대해 관대했다는 말입니다. 때문에 교회가 이단으로 병들어 갈 때 고린도 교회는 목회적인 대책을 세우지 못했습니다. 오히려 그들이 중요하게 다룬 것은 같은 신앙을 고백하는 같은 소망을 가진 성도들이 생활의 방식과 생각이 다를 때였습니다. 다른 신앙을 전하는 이단을 용납했던 그들이 같은 신앙을 고백하는 성도들의 생각의 차이를 극복하지 못했습니다. 베드로와 바울과 아볼로와 예수.... 정작 그 네 사람은 아무런 문제가 없는데 그들의 이름으로 교회가 분열하고 있었습니다. 고린도 교회는 과연 화해할 수 있을까요? 복음과 믿음 안에서 하나가 될 수 있을까요?

3. Little Rock Nine

 

지난 봄에 Arkansas의 주도인 Little Rock을 방문할 기회가 있었습니다. 그곳에서 아주 인상적인 경험을 했습니다. Little Rock Central High School을 방문하고, 그 학교에 얽힌 미국 역사의 한 장면을 배울 수 있었습니다. 'Little Rock Nine'이라고 불리는 사건입니다. 위키 백과에는 이 사건을 이렇게 설명합니다. “The Little Rock Nine was a group of nine African American students enrolled in Little Rock Central High School in 1957.”(‘리틀 락9’1957년 리틀락 중앙고등학교에 등교하기 시작한 9명의 흑인 학생들을 일컫는 말이다.) 리틀락의 위기'(Little Rock Crisis)라고도 불리는 이 사건은 미국 인종차별 역사에 한 획을 긋습니다. 1952년 전미 유색인종 협회(NAACP)는 대법원에 인종차별로 인한 흑인과 백인의 학교분리현상에 대해 소송을 제기합니다. 1954년 위헌 판결을 얻어냅니다. 1957, 그들이 우수한 성적과 태도를 기준으로 뽑은 아홉 명의 흑인 학생들이 명문이었던 Little Rock Central High School에 등록합니다. 당시까지만 해도 그 학교는 오직 백인들에게만 입학이 허용되었습니다.

 

그들의 첫 등교부터 고난이 시작되었습니다. 대법원의 판결에도 불구하고 그들의 등교를 반대하는 세력들이 많았고, 이 세력을 지지하던 아칸소 주 주지사 Orval Faubus는 주방위군을 동원해서 흑인학생들의 등교를 막았습니다. 미국 대통령이었던 아이젠하워는 분노합니다. 그는 아칸소 주 주지사를 소환했고, 주방위군을 해체하여 연방군에 편입시킵니다. 또한 연방육군 101공수사단을 투입하여 아홉명의 흑인학생들의 등하교를 철저하게 보호합니다. 결국 9인의 흑인 학생들은 온갖 차별과 고난 속에서도 학업을 마쳤습니다. 이후 이 사건은 흑인 인권 운동의 대표사례로 전해지고 있습니다.

 

제가 오늘 드리고 싶은 이야기는 여기서 조금 더 나갑니다. 먼저 사진을 보실까요?(사진1) 한 백인 소녀가 흑인 소녀를 따라가며 소리치는 장면입니다. 이 사진은 조금 전에 설명 드린 리틀락의 9명의 흑인 학생들이 등교하던 날 찍혔습니다. 이 사진에 등장하는 백인 여학생은 자신의 상식에 충실했습니다. 자신이 그동안 배우고 익숙한 문화를 따라 판단했습니다. 흑인은 이 학교에 들어와서는 안된다는 겁니다. 확신과 증오에 찬 표정을 보십시오. 꽤 유명한 사진이 되었습니다. 그리고 40년이 지나 1997년이 됩니다. 이 두 소녀가 50대 후반의 중년이 되었습니다. 서로 만났습니다.(사진 2) 만나고 보니 서로가 평범하고 선한 이웃입니다. 리틀락 9명 중에 1인이었던 Elizabeth Eckford와 그녀의 등교를 소리치며 막았던 Hazel Bryan Massery는 서로 만나서 악수했고, 포옹했고, 용서했고, 화해했습니다. 서로 고백합니다. 지금 생각해 보니 우리가 그렇게 다툴 일도 아니었고, 서로를 미워할 일은 더더욱 아니었다고 했습니다. 한 소녀는 자신의 인권을 생각했고, 다른 소녀는 자신이 배운 대로 행동했습니다. 그것이 당시 미국의 역사였고, 넘기 힘든 장벽이었습니다. 수많은 사람들이 그 장벽에 넘어지고 상처를 받았습니다. 그 상처는 미국인들의 마음에 있고, 역사에 있고, 관계에도 있습니다. 지금 생각해보면 이렇게 부등켜안고 화해할 수 있는 일인데, 그때는 왜 그렇게 증오하고 적대했는지 모르겠다고 서로 눈물을 흘렸습니다. 생각이 바뀌니 서로를 품을 수 있게 되었습니다.

 

4. 같은 말, 같은 마음, 같은 뜻

 

고린도 교회는, 사도들이 걱정하면서 하나님의 뜻을 따라 편지를 쓰게 된 이유.. 그들의 차이로 말미암아 발생한 분열을 극복할 수 있을까요? 안타깝게도 그렇지 않은 것 같습니다. 바울은 고린도전서를 보내고 곧 고린도후서를 다시 보냅니다. 사도 바울을 통해서 하나님의 뜻을 편지로 읽은 고린도 교회가 보여야 하는 반응은 무엇이었을까요? 당연히 신앙적인 선택을 하고, 순종하는 것입니다. 그런데 교회는 그러지 않습니다. 자신들의 신앙적 색깔이 바울파와 다르다고 생각했던 분파들이 오히려 바울을 공격합니다. 사도 바울의 사도성을 공격하고 그의 영적인 권위를 인정하지 않습니다. 바울은 고린도후서를 통해서 그들을 책망하고 하나님의 뜻에 순종할 것을 강력하게 권면합니다.

 

그렇다면 바울의 권면의 핵심은 무엇이었을까요? 오늘 본문에서 이미 잘 나타나 있습니다. 110절을 봅시다. 형제들아 내가 우리 주 예수 그리스도의 이름으로 너희를 권하노니 모두가 같은 말을 하고 너희 가운데 분쟁이 없이 같은 마음과 같은 뜻으로 온전히 합하라”(고전 1:10) 서로가 노력해야 합니다. 같은 말, 같은 마음, 같은 뜻을 가지기 위해 더욱 연합해야 합니다. 사귐이 있어야 하고, 서로가 섞여야 합니다. 그들이 교회로 모여야 하는 이유는 생각과 생활의 방식이 같아서가 아닙니다. 의견이 같아서가 아닙니다. 같은 민족이어서도 아닙니다. 정치적 성향이 같아서도 아닙니다. 같은 신앙을 고백하고 같은 소망을 품었기 때문입니다. 고린도 교회가 그들 안에 있는 모든 차이와 문제를 넘어서서 고린도 지역과 그 시대를 향한 하나님의 소원에 헌신하는 교회가 되기 위해서는..... 서로에게 허락된 같은 복음에 집중해야 합니다. 교회는 같은 말씀, 같은 신앙, 같은 소망으로 모입니다. 모두가 같은 말을 하고, 분쟁이 없이 같은 마음과 같은 뜻으로 서로 섬기고 나누고 헌신해야 합니다. 허락하신 복음을 따라 교회로 모이고 사명을 따라 세상으로 나갑니다. 이것이 차이를 극복하지 못하고 갈등을 거듭하고 있는 고린도교회를 향한 하나님의 말씀이요, 이 교회를 성경에 기록하고 우리에게 보여주시는, 그래서 우리들에게도 동일한 말씀을 주시는 하나님의 뜻입니다. 우리가 교회인 이유는 다양한 삶의 흔적과 다양한 생각과 다양한 차이들을 가진 많은 사람들이 같은 신앙과 소망으로 모이기 때문입니다.

 

서로의 차이를 확인한 성도와 교회는 화해할 수 있을까요? 참 힘들고 어렵다는 사실을 잘 아실 겁니다. 성도들은 대부분 확신 가운데 서로를 배척합니다. 내가 믿는 믿음과 말씀에 근거해서 다투고 적대합니다. 화해가 힘든 이유는 확신이 지나치기 때문입니다. 하지만 말입니다.... 우리의 확신이란 참으로 연약하고 어이없을 때가 많습니다. 마치 리틀락의 9인에 대한 그 시대 백인들의 증오가 그 시대에는 참으로 확신 가운데 옳았지만, 지금은 어린 아이들의 상식으로도 잘못되었다고 말할 수 있는 것처럼 말입니다. 고린도 교회가 이단에 대해서는 용납하면서 삶의 방식의 차이와 생각의 차이를 용납하지 못한 것처럼 말입니다. 서로가 잘못 생각할 수도 있음을 인정하고, 서로의 연약함을 포용할 수 있다면 성도와 교회의 확신에 찬 적대감을 좀 쉽게 극복할 수 있지 않을까 생각합니다.

 

오늘 하나님께서 사도 바울과 고린도교회를 통해서 우리에게 권면하십니다. 같은 말, 같은 마음, 같은 뜻으로 시대와 사회를 향한 사명을 감당하는 교회가 될 수 있기를 소망합니다. 

 

Last week my family had a good time to relax. Thank you for your consideration as the church. During the past week, I had a lot of thoughts. Among them, this one thought occupied the most my time. It was all the registration cards of the members who left our church for the past 10 years. I found them last Sunday while sorting out my office. I do not remember exactly when, but I seem to have put them together at the end of last year or earlier this year. Before I went on vacation last week, I found them on my desk while I was cleaning up my desk. It was heartbreaking to see them. The cards were quite more than I expected, and I was very surprised. What names and faces do you remember?

 

It is not the members who moved away because of work or study that disturbed me and made me sick. There are formal members who are in this area together. I sometimes see their faces here and there, but they have moved to other churches. One by one, I looked at the names and I remembered the faces. The registration cards reminded me of good times we experienced together. Why did they leave the church? Some people seem to know the reason, and some people do not. However, I was sad when I thought about the reasons I understand now. I do not think I would be so confrontational or controversial now, why did not I understand others so much? I also thought that If I could listen and embrace a little more, if I could endure others a little more, they would not have left the church that they served together for a long time. So I decided and decided again during my vacation. At least as a pastor, I should not tie or close my heart about the members of the church first. I should not do anything that I cannot understand or embrace first.

 

1.

 

There were two main problems that the apostle Paul had to write to the Corinthian church. One about heresy and doctrine, and the other about the conflict in the church. If it is a matter of heresy, then there must be a right teaching. The New Testament has not yet been written, and it is unknown how the Gentiles who are new to the Gospel should believe. Of course, the spiritual leaders of the early church, including the apostle Paul, had to teach heresy and doctrine.

 

But we have to worry about the disputes in the church. In today's passage, the Corinthian church was divided into four factions. Paul and Apollos, Peter and Jesus. Each sect is characterized. According to scholars, Peter seems to have had many Jewish Christians. They are the people who came from Jerusalem to Corinth. They thought they were the center of the early church. They tried to live a life of faith in the Gentiles as they saw and learned in the churches of Jerusalem.

 

Paul was the leader of the early church outreach mission. Paul, along with his mission team, preached the gospel through numerous cities around the Mediterranean Sea, and some of them began living in Corinth. They became churches with those who confess the same faith in Corinth. As Paul taught them, they tried to live a life of faith in Corinth, just as they did in their mission field.

 

Apollos is a little different. Apollos is first seen in the history of the Church in Acts 18. "In Alexandria I came to Ephesus, a Jew named Apollos." This man was well-mannered and well-versed in the Bible." (Acts 18:24) The Bible says that when he first appeared in the early church, he knew only John's baptism, I said I still do not know. So in verse 26, Priscilla and Aquila take him and teach the gospel of Jesus Christ. He is a good believer. The Bible records his change: "When Apollos was going to go to Achaia, his brothers encouraged him and wrote to his disciples to receive him. He went and gave many benefits to those who believed because of his grace. He was the victor of the horse." (Acts 18: 27-28) He became the second apostle Paul. He was originally fluent and disciplined in the Scripture. His language was excellent. He seemed to have good characters. As the gospel entered into him, he became a good worker of the gospel. It seems that the people who have been taught and influenced by him are already in the early church. Many of them flowed into Corinth, gathered together in churches, and formed the Apollos.

 

Finally, there was Jesus. The scholars interpret it as perhaps a little different from the three circles they introduced earlier. Peter, Paul, and Apollo more likely to have learned directly from them. However, there were people who did not receive the Gospel directly from Peter, Paul, or Apollos, but received Jesus through their parents or church. They were burdened and disliked by the church members who claim to follow the traditions of Peter, Paul, and Apollos. So they volunteered for Jesus. They were not just the people-centered beliefs they claimed, but only Jesus, the core of faith. They tried to keep their distinction by calling themselves of Jesus.

 

2.

 

Are there any wrong believers among them? There is not. As you have learned, you are living your faith as you are accustomed to rightly thoughts. The problem is that they wanted other believers to live a life of faith like them. Then we see conflicts. It is the same in faith, in confession, in the future, in the same desire, in the same trials, but in serving the church in Rome. The experience of faith is different, and the traditions they want to keep are different, and whenever problems arise, there is a difference in their thinking, and importantly, each person is different.

 

The problem with the Corinthian church was twofold. One is a warning about heresy. Needless to say. The problem of heresy has already been deep in them. They were generous about friendly people who taught other faiths. When you are close to each other, the center of faith is tolerant of the other. Therefore, when the church became ill with heresy, the Corinthian church could not establish a pastoral measure. Rather, they were problematic when the same way of life and the way of thinking were different for believers with the same desire to confess the same faith. They could not overcome the differences of the believers who confessed the same faith. They did not have any problems, but in their name the church was divided. Can Corinthians really reconcile? Could it be one in the gospel and faith?

 

3.

 

Last spring I had a chance to visit Little Rock, the capital of Arkansas. I had a very impressive experience there. I was able to visit Little Rock Central High School and learn a scene from the American history. It's called "Little Rock Nine." The Wikipedia article explains this case. "The Little Rock Nine was a group of nine African American students enrolled in Little Rock Central High School in 1957." This event, also called Little Rock Crisis, can be said to mark the racial discrimination in the United States. In 1952, the National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) filed a lawsuit at the Supreme Court for the separation of schools in black and white due to racial discrimination. In 1954, the US Supreme Court ruled it unconstitutional. And in 1957, nine black students, based on their excellent grades and attitudes in the NAACP, registered at Little Rock Central High School. Until then, the school was allowed only to white people.

 

From their first school visit, suffering began. Despite the Supreme Court's ruling, there were a lot of opposing forces for them to go to school. Arkansas state governor Orval Faubus, who supported the forces, mobilized the State Guard to stop black students from attending school. Eisenhower, the president of the United States, was angry. He summoned the governor of the state of Arkansas, disbanded the state guard and transferred it to the federal army. The Federal Army’s 101 Airborne Division was also in place to ensure the thorough protection of nine black students. In the end, nine black students completed their studies despite all kinds of discrimination and suffering. Since then, this case has been reported as a representative example of the black human rights movement.

 

The story I would like to present today is a little more. Do you want to see the picture first? The above picture is a scene where a white girl shouts as she follows a black girl. Why? This photo was taken on the day that nine black students from Little Rock, who I explained just before, came to school. The white girl in this photo was faithful to her common sense. I have learned and cultivated myself according to the familiar culture. A black man should not come into this school. Look at the expression of confidence and hatred. It became quite famous picture. And 40 years later, it will be 1997. These two girls became middle-aged in their late 50s. We met each other. When we meet, we are neighbors who live together and do their best. Elizabeth Eckford, one of nine Little Rocks, and Hazel Bryan Massery, who shouted at her schoolboy, shook hands, shook, hugged, forgiven, and reconciled. Thinking right now, we were not so disciplined and said that it was not much to hate each other. One girl thought about her human rights, and the other girl acted as she learned. It was American history at the time, and it was a difficult barrier to overthrow. Numerous people fell on the wall and were hurt. The wound is in the minds of Americans, in history, and in relationships. If you think about it now, it is something that can be reconciled and united, and then I cried to each other that I did not know why I was so hated and hostile. I changed my mind so that I can bear each other.

 

4.

 

The Corinthian church was concerning that the apostles were worried and wrote letters according to God's will. Can they overcome the divisions caused by their differences? Unfortunately, I do not think so. Paul sends the first book of Corinth and sends the second book of Corinth. What was the response of the Corinthian church that read through the Apostle Paul through the will of God? Obviously, you make religious choices and obey. But the church did not. The groups that thought their faith color was different from Paul would rather attack Paul. They attacked Paul and did not recognize his spiritual authority. Paul strongly encourages them to reprove and obey God's will through the seond book of Corinthians.

 

Then what was the core of Paul's counsel? It is already well documented in today's passage. Let's look at Chapter 1, verse 10. "Brethren, I urge you in the name of our Lord Jesus Christ, that they all speak the same thing, and that there be no dispute among you, and that ye should be united in the same mind and in the same will." (1 Corinthians 1:10) We have to unite more to have the same words, same heart, same meaning. We must have fellowship, and we have to mix. The reason why they should come to church is not because they are the same way of thinking and living. This is not the same opinion. It is not the same people. It is not because of the same political orientation. I confess the same faith and have the same hope. We must concentrate on becoming the church devoted to the Corinthian region and the wishes of God for that time beyond the differences and problems that are within them. The church is assembled with the same word, the same faith, the same hope. Everyone has the same say, and we must serve, share, and devote to each other with the same mind and the same will without conflict. We follow the gospel and gather in the church and follow the mission to the world. This is the Word of God for the Corinthian church, which is struggling to overcome the gap. It is God's will to record this church in the Bible and show it to us, so that it gives us the same word. The reason we are a church is because many people with diverse lives, diverse ideas and diverse differences gather together in the same faith and hope.

 

Can the Saints and the Church reconcile each other? You will know that it is difficult and difficult. Most believers reject each other in conviction. It is controversial and hostile on the basis of my beliefs and words. The reason for the difficulty of reconciliation is that we are overconfident. But it is. Our convictions are so fragile and often out of sight. It is as if the hatred of the white people of the Nine in Little Rock was true in their time with certainty, but now it can be said that even the common sense of little children is wrong. Just as the Corinthian church has tolerated heresy and has not tolerated the difference in the way of life and thought. If we can recognize each other wrongly and embrace each other's weakness, I think we can easily overcome the confident hostility of the Saints and the Church.

 

Today, God exhorts us through the Apostle Paul and the Corinthian Church. I hope to be a church that fulfills its mission toward the times and society with the same words, the same heart, and the same meaning. 

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