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| 선교적 교회- 47. 성도 보통씨와 베드로 | na kim | 2018-12-17 | |||
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* 본 문 : 마가복음 1장 16-18절 말씀 * 제 목 : 선교적 교회 - 47. 성도 보통씨와 베드로 최근에 목회자들에게 인기있는 동영상이 하나 있습니다. 아마 우리들 모두가 좀 행복해지고, 또 심각해질 수 있는 동영상인데요... 함께 보실까요? 제가 이 동영상을 소개하면서 드린 말씀이 맞죠? 다 함께 마음이 즐거워지고, 또 다소 불편해지셨을 거라고 생각합니다. 왜 마음이 즐거웠을까요? 참 예쁘고 귀엽습니다. 어쩌면 저렇게 잘 듣고 잘 배웠을까요? 저 나이에 저렇게 표현하면 자라서 참 좋은 story teller가 되고, 나아가서 story creator가 될 것 같습니다. 그런데 마음이 왜 불편해졌을까요? 이 아이가 전하는 메시지 때문이지요. 이 아이가 전하는 메시지의 제목은 ‘거지 이야기입니다. 어떤 거지일까요? 왕에게 선택된 거지입니다. 그 거지가 해결해야 할 문제가 뭘까요? 편하고 익숙한 가치로부터의 결별입니다. 할 수 있을까요? 나를 이해해주고 도와주던, 나를 입히고 먹이고 즐겁게 했던 것들을 내려놓을 수 있을까요? 저는 2주 전에 여러분과 함께 나눈 말씀 중에서 ‘교회에 대한 새로운 표현들’(Fresh Expressions of Church)이라는 개념을 설명드렸습니다. 너무 맞는 말씀 아닐까요? 우리가 받은 복음과 믿는 예수는 같지만, 시대가 바뀌고 사람이 바뀌고 지역이 바뀌었습니다. 우리가 사는 삶의 방식과 문화가 다릅니다. 그런데 우리는 교회에 대한 새로운 표현과 신앙에 대한 새로운 도전을 두려워합니다. 왜 그럴까요? 편하고 익숙한 것들에 대한 애착 때문입니다. 새롭고 변화된 것들에 대한 불편함과 두려움 때문입니다. 나아가서 우리 개인의 신앙과 삶에 대한 문제도 마찬가지입니다. 아마도 이 아이의 할머니가 예수를 믿지 못하는 이유가 있나봅니다. 버리지 못하고 포기하지 못하는 가치들, 혹은 미련들이 있나봅니다. 그런데 고백하건데 예수를 믿는다고 해서 우리가 모든 것을 다 버렸다고 말할 수 있을까요? 한번 버리면 다시는 우리의 마음과 삶으로 들어오지 않는 것일까요? 안타깝게도 우리는 버리고 다시 줍는 일을 반복해서 선택합니다. 그 좋은 예가 오늘 우리가 만나는 베드로입니다. 1. 예수를 만나다. 오늘 본문은 예수님의 갈릴리 사역의 시작과 더불어 제자들과의 만남이 기록되어 있습니다. 사복음서 중에서 가장 간략하게 연대기적으로 예수님의 행적을 기록하고 있는 마가는 1장 12-13절에서 예수님이 광야에서 사탄에게 시험 받으신 것을, 14-15절은 세례 요한이 잡힌 후 최초로 전하신 복음을, 그리고 16-20절에서 제자들을 선택하시는 장면을 소개합니다. 예수님은 갈릴리 호수의 어부였던 베드로와 안드레 형제를 찾아오셔서 그들을 제자로 부르십니다. 그들에게 대단한 사명을 주시면서 부르셨습니다. “나를 따라오라 내가 너희로 사람을 낚는 어부가 되게 하리라”(막 1:17) 그들은 배와 그물과 가족을 버려두고 예수님을 따르기 시작했습니다. 그런데 이 장면을 요한복음 1장과 비교해볼 필요가 있습니다. 요한복음 1장은 예수님을 소개하되 세례 요한으로부터 이야기를 시작합니다. 사람들이 요한에게 혹시 당신이 메시야냐고 묻습니다. 요한은 자신이 아니라 나사렛 예수가 메시야라고 증거합니다. 요한의 제자 중에서 두 사람이 이 말을 듣고 예수님을 따르기 시작합니다. 그 중 한 사람이 바로 안드레였고, 그는 자신의 형제 베드로를 예수께로 인도합니다. 그런데 예수님은 베드로를 보시고 조금 이상한 반응을 보이십니다. 요한복음 1장 40-42절을 봅시다. “요한의 말을 듣고 예수를 따르는 두 사람 중의 하나는 시몬 베드로의 형제 안드레라 그가 먼저 자기의 형제 시몬을 찾아 말하되 우리가 메시야를 만났다 하고(메시야는 번역하면 그리스도라)데리고 예수께로 오니 예수께서 보시고 이르시되 네가 요한의 아들 시몬이니 장차 게바라 하리라 하시니라(게바는 번역하면 베드로라)” (요 1:40-42) 마가복음과 요한복음에서 예수님과 베드로와 안드레 형제가 만나는 장면한 함께 구성하면 전체적으로 이해하기 쉽겠습니다. 안드레는 요한을 따르는 사람 중 한 사람이었습니다. 그런데 자신의 생업을 포기하지는 않았습니다, 요한의 가르침을 따르고 경건하게 살려고 노력하는 정도였겠습니다. 그런데 요한으로부터 놀라운 소식을 듣습니다. 메시야가 임했습니다. 존경하고 사랑하는 스승이 엎드려 신발끈조차 묶어드릴 수 없는 존귀한 분이 임하셨다는 겁니다. 그는 예수를 찾아갑니다. 요한복음 1장 38절을 보면 그가 예수님께 묻습니다. “랍비여, 여기 계십니까?” 진리를 물은 겁니다. 예수님은 “와서 보라!”(요 1:39)고 대답하십니다. 그날 안드레는 예수님과 함께 지냈다고 했습니다. 확신을 얻은 안드레가 형제 베드로를 찾습니다. 아마 베드로 또한 진리에 대한 갈급함이 있었던 것 같습니다. 그에게 내가 메시야를 만났다고 전합니다. 그리고 그를 데리고 예수님께로 갑니다. 마가복음에서 예수님이 갈릴리로 지나시던 길인 것도 맞고, 요한복음에서 그들이 예수님을 만난 것도 맞습니다. 예수님은 그들 형제에게 ‘사람을 낚는 어부’라는 삶의 비전을 허락하셨습니다. 또한 베드로에게는 특별한 또 하나의 삶의 의미를 허락하시는데 바로 요한복음 1장 42절의 말씀입니다. “네가 요한의 아들 시몬이니 장차 게바라 하리라 하시니라(게바는 번역하면 베드로라)”(요 1:42) 2. 새 삶을 시작하다. 마가복음 1장에서 베드로와 안드레, 야고보와 요한, 그리고 요한복음에서 소개되는 빌립과 나다나엘 - 그들 모두는 예수님의 부르심에 응답하였고 제자가 되었습니다. 그들이 제자가 되는 과정에서 복음서가 빠뜨리지 않는 표현이 있습니다. 그들이 ‘버려두고 좇았다’는 것입니다. 버려둠, 포기함, 내려놓음과 선택함, 따름, 추구함이 함께 일어났다는 것입니다. 그리고 이 두 가지 일이 상징적으로 나타나는 것이 바로 우리가 친하고 익숙한 사도 베드로의 이름입니다. 저는 베드로라는 사람이 참 좋습니다. 좋은 이유는 그가 뛰어난 사람이 아니라 소위 참 인간적이기 때문입니다. 허점 많고 실수가 많습니다. 시몬이라는 이름 또한 그렇습니다. 예수님께서 왜 ‘시몬’이라는 이름으로 찾아온 사람에게 “네가 시몬이라 불리지만 앞으로는 베드로라고 불릴 것이다”라고 말씀하셨을까요? 시몬이라는 이름은 당시 ‘예수’나 ‘요한’만큼 흔한 이름이었습니다. 예수나 요한은 시대적인 의미가 있는 이름입니다. 예수는 ‘구원자’라는 뜻이고 성경에 여호수아나 예수아 등이 같은 어근을 가진 비슷한 이름압니다. 요한은 ‘자비로우신 여호와’라는 뜻이고 요하난도 같은 뜻입니다. 당시 그들의 시대적 사회적 상황이 어려웠고 하나님의 자비하심과 구원을 사모하는 이름이었습니다. ‘시몬’이라는 이름은 원래 ‘듣다’에서 나온 이름입니다. 아마 여러분도 ‘쉐마 이스라엘!’라는 말을 들은 적이 있을 겁니다. 신명기 6장 4절에 “들으라 이스라엘!”로 시작하는 말씀을 이스라엘은 그들에게 주신 가장 강력한 말씀으로 받아서 ‘쉐마’로 부르기도 합니다. 쉐마와 시몬은 같은 어근입니다. 따라서 시몬은 듣는다는 뜻의 좋은 의미의 이름이었습니다. 그는 형제의 말을 듣고 예수께로 왔고, 예수의 복음의 부르심을 듣고 제자가 되었습니다. 그는 스승의 가르침을 잘 듣고 가장 아름답고 완전한 신앙을 고백합니다. “주는 그리스도시요, 살아계신 하나님의 아들입니다.”(마 16:16) 정말 그는 잘 듣고 잘 따르는 사람입니다. 3. 물 속으로 빠져들다. 하지만 만일 시몬이 아무 말이나 잘 듣고 따르는 사람이면 어떻게 될까요? 즉, 하나님의 말씀과 뜻뿐만 아니라.... 다른 음성, 다른 말, 다른 뜻을 듣고 따르면 어떻게 될까요? 잘 듣기는 한데... 그야말로 너무 잘 들어서 우유부단한 사람, 쉽게 염려와 두려움에 빠지는 사람, 쉽게 유혹받고 넘어지는 사람이 되면 어떻게 될까요? 베드로는 가장 아름다운 신앙을 고백을 하고 바로 “사탄아, 내 뒤로 물러가라!”는 책망을 받습니다. 왜 그렇습니까? 그는 하나님의 말씀과 예수님의 가르침도 잘 듣는 사람이었고, 세상으로부터 오는 염려와 두려움의 말들에 대해서도 마음과 귀가 열린 사람이었습니다. 그 좋은 예가 폭풍이 몰아치는 바다에서 물 위를 걷는 모습입니다. 저는 이 장면을 생각할 때마다 기가 막힙니다. 참으로 대단한 믿음이면서 정말 어리석은 두려움입니다. 제가 가끔 예를 들어 말씀드렸습니다. 물위를 걷는 예수님을 보고 나도 물위를 걷게 해달라는 베드로의 요청은 참으로 담대합니다. 그리고 오라고 말씀하시는 예수님의 말씀을 따라... 흔들리는 배 위에서.... 죽일 듯 달려드는 바다를 향해 한 걸음 내디딜 수 있다는 것은 대단한 믿음이자 용기입니다. 베드로는 참 잘 듣는 사람입니다. 딱 거기까지입니다. 베드로는 왜 물에 빠집니까? 그는 또 다른 음성을 듣습니다. 두려움와 염려의 음성입니다. 예수를 보고 그 음성을 들었더니 죽음의 바다에서 파도를 넘는 믿음으로 걸을 수 있었는데, 파도를 보고 바람의 소리를 들었더니 검고 깊은 죽음의 바다로 빨려들어갔습니다. 시몬, 듣는 사람...입니다. 그래서 예수님 당시에 시몬이라는 이름은 부정적으로 많이 사용되었습니다. 우유부단한 사람, 갈피를 못잡는 사람, 여러 음성을 듣고 우왕좌왕하는 사람이라는 뜻으로 많이 사용되었습니다. 그래서 시몬의 별명이 갈대이기도 했습니다. 그가 갈대일 때, 그가 두 가지 음성을 함께 들을 때... 그 음성을 구별하지 못할 때... 복음은 그에게 들어왔지만 여전히 세상을 버리지 못했을 때.... 그의 삶은 비참했습니다. 예수님께서 잡하시기 전날 그에게 당부하셨던 말씀을 기억해야 합니다. “시몬아, 시몬아, 보라 사탄이 너희를 밀 까부르듯 하려고 요구하였으나 그러나 내가 너를 위하여 네 믿음이 떨어지지 않기를 기도하였노니 너는 돌이킨 후에 네 형제를 굳게 하라 그가 말하되 주여 내가 주와 함께 옥에도, 죽는 데에도 가기를 각오하였나이다 이르시되 베드로야 내가 네게 말하노니 오늘 닭 울기 전에 네가 세 번 나를 모른다고 부인하리라 하시니라”(눅 22:31-34) 4. 반석 위에 서다. 그러나 예수님께서 거듭 그에게 말씀하시는 것을 그가 들어야 하고, 오늘 우리가 들어야 합니다. 그는 베드로입니다. 반석입니다. 그의 믿음 위에, 그의 신앙고백 위에 교회가 설 것입니다. 무엇을 버려야 하고, 무엇을 듣지 말아야 하는지 구별하지 못하는 베드로가 아니라... 그 모든 방황과 시련의 끝에 이제는 오직 복음으로 돌아와서 오히려 형제들을 굳게 할 수 있는 믿음의 사람이 되어야 합니다. 비우지 않고 담을 수 없고, 버리지 않고 취할 수 없습니다. 자신을 부인하지 않고 십자가를 질 수 없고, 꽃을 버리지 않고 열매를 얻을 수 없습니다. 나무의 영광은 꽃에 있는 것이 아니라 열매에 있습니다. 오늘 베드로는 우리들에게 참 많은 것을 설명합니다. 우리는 흔들립니다. 베드로와 같습니다. 배는 버렸는데 욕심을 버리지 못했습니다. 그물은 버렸는데 욕망은 버리지 못했습니다. 가족은 떠났는데 두려움과 염려는 버리지 못했습니다. 그래서... 믿음이 있는데 염려가 많습니다. 복음으로 살고 싶은데 두렵습니다. 좋은 제자가 되고 싶은데 예수를 부인합니다. 하나님의 나라를 사모하는데 이 세상에서도 뭔가 잘되고 싶습니다. 하나님의 사랑으로 만족하고 싶은데 사람들로부터 인정받고 싶습니다. 낮은 곳에 복음이 있고 십자가 있다고 고백하는데 높은 곳에서 영광을 얻고 싶습니다. 나는 오래 살고 싶고, 잘되고 싶고, 많이 가지고 싶고, 높은 자리에 올라가고 싶고, 자랑하고 싶고, 칭찬받고 싶고, 사랑받고 싶습니다. 그리고 그렇게 되지 못하면...불안합니다. 그것을 찾아서 헤매게 됩니다. 베드로가 그랬고 우리가 그렇습니다.
예수님은 베드로에 대해서, 그리고 우리에 대해 단순하십니다. 흔들리지 않는 반석이 될 것이라고 말씀합니다. 예수님은 오늘 베드로와 우리의 흔들림을 외면하시거나 그 흔들림 때문에 베드로를, 우리를 싫다하지 않으십니다. 베드로와 우리의 흔들림...에 대해 예수님은 십자가를 지십니다. 베드로와 우리의 연약함을 이해하고 체휼하십니다. 언제까지 말입니까? 베드로와 우리가 흔들리지 않는 바위가 되어 예수님과 함께 세상을 향한 십자가를 질 때까지입니다. 베드로와 우리가 벗어날 수 없을 것 같았던 연약함을 부인하고 맡겨진 십자가를 질 수 있는 성도와 교회로 살 것이라 말씀하십니다. 분명하고 단순하게 말입니다. 그리고 하나님은 한 아이를 통해서 분명한 메시지를 다시 한번 많은 사람에게 전하고 있습니다. 왜 하나님 나라의 부르심을 받고도.... 세상의 숟가락과 옷을 못버리느냐고 말입니다. 왜 익숙함과 편안함을 버리지 못하느냐고 말입니다. 왜 두려움과 염려, 욕심과 욕망을 포기하지 못하느냐고 말입니다. 2018년, 어떻게 사셨습니까? 하나님이 허락하시는 한 해, 어떻게 살기를 원하십니까? 하나님이 허락하시는 시간을 살면서... 복음 아닌 것을 내려놓는 일, 복음적인 삶을 선택하는 일에 용기있는 믿음의 사람들이 되시기를 우리를 위해 십자가를 지신 주님의 이름으로 축복합니다.
2018.12.16 Scripture Reading Mark 1:16-18 As Jesus walked beside the Sea of Galilee, he saw Simon and
his brother Andrew casting a net into the lake, for they were fishermen. "Come, follow me," Jesus said,
"and I will make you fishers of men."
Recently, there is a popular video amongst pastors. This video might make us a little happier and
maybe serious... I want to share this video. Did I introduce video correctly? I believe this video made you feel happy and
somewhat uncomfortable. What made you
feel happy? It is beautiful and
cute. How did he become such a great
person and a smart person? How could his
expressions be so outstanding at that age?, I think he will become a great
story teller and a great story creator.
But why do I feel uncomfortable?
It is the message that this child is telling. The message, the title is 'Beggar'. What kind of beggar? The beggar chosen by the
king. What is the problem that the
beggar has to solve? It is to separate
from comfortable and familiar values.
Can it be done? Put down the
things that understood and helped him, clothed him, fed him and brought him
joy? Two weeks ago, I explained the concept of 'Fresh Expressions
of Church'. Do you agree it was
appropriate? The gospel we receive is
the same as Jesus, but the times have changed, people have changed, and
locations have changed. The way we live
and the culture are different. But we
are afraid of new expressions of church and new challenges of faith. Why?
It is because of the attachment to comfortable and familiar things. It is because of the discomfort and fear of
new and changed things. And so is our belief and life. Perhaps there is a reason why the grandmother
does not believe in Jesus. Maybe, there
are values or mortals that cannot be given up or let go of. But I confess that if we believe in Jesus,
can we say that we have abandoned everything?
If we give it up away, does it not come into our minds and lives
again? Unfortunately, we can and
repeatedly choose to discard and pick them up again. A good example is Peter we meet in today's
scripture. 1. Meet Jesus. Today's scripture records the meeting with the disciples
along with the beginning of Jesus' ministry in Galilee. Book of Mark, which records Jesus' actions in
the most brief and chronologically of the four Gospels, is what Jesus tested in
the wilderness against Satan in verses 1:12-13, verses 14-15, the gospel
preached after the capture of John the Baptist, and here is a scene of choosing
disciples in verses 16-20. Jesus came to
Peter and Andrew, fishermen of Lake Galilee, and called them disciples. He gave them a great mission. "Come,
follow me," Jesus said, "and I will make you fishers of men."
Mark 1:17 They left the ship, the net, and their family and began to
follow Jesus. This scene, however, needs
to be compared with John chapter 1. In
John chapter 1 introduces Jesus to the story of John the Baptist. People ask John if he was the Messiah. John testifies that Jesus of Nazareth is the
Messiah. Two of John's disciples heard
this and began to follow Jesus. One of
them was Andrew, who leads his brother Peter to Jesus. However, Jesus looks at Peter strangely. Let's read John 1:40-42; "Andrew,
Simon Peters brother, was one of the two who heard what John had said and who
had followed Jesus. The first thing
Andrew did was to find his brother Simon and tell him, "We have found the
Messiah" (that is, the Christ). And
he brought him to Jesus. Jesus looked at
him and said, "You are Simon son of Joh.
You will be called Cephas"
(when translated, is Peter)."
John 1:40-42 It is easy to understand as a whole if you put together
scenes where Jesus, Peter, and Andrew meet in book of Mark and John. Andrew was one of the followers of John. He did not give up his life but followed
John's teachings and try to live godly.
Then he hears amazing news from John.
The Messiah came. A respectable
and loving teacher, a dignified person that you cannot even tie his shoelace
has came. He goes to find Jesus. In John 1:38, he asks Jesus. "Rabbi, are you here?" He is asking for the truth. Jesus replies, "Come and see!"
(John 1:39). Bible records Andrew spent
that day with Jesus. With confident,
Andrew looks for his brother Peter.
Perhaps Peter also had a hunger for truth. He tells him that he met Messiah. And takes him to Jesus. It is also true that in the Gospel of Mark,
Jesus was on the way to Galilee, and they met Jesus in the Gospel of John. Jesus gave their brothers the vision of a
life that is a 'fisher of men'. He also
gives Peter another meaning of life, which is John 1:42. "You are Simon the son of John, and you
will be called Cephas (when translated, is Peter)." (John 1:42) 2. Begin a New Life. In Mark chapter 1, Peter and Andrew, James and John, Philip
and Nathanael, introduced in the Gospel of John - all responded to Jesus' call
and became disciples. In the process of
becoming disciples, there is a statement that the Gospel did not miss. That is "left behind". The abandonment, give up, let go, choice,
pursuit, and follow have all taken place together. And it is the apostle Peter's name, to which
we are familiar with, that these two things appear symbolically. I really like Peter.
The reason is not because he is an outstanding person, but because he is
very humanely person. He has many
loopholes and mistakes. It is also name
Simon. Why did Jesus say to a man who
came in the name of Simon, "Thou are called Simon, but Peter shall be
called in the future"? The name
Simon was as common as name Jesus or John at the time. Jesus or John is a name with a meaning in the
past generation. Jesus means
'savior" and has a similar name in the Bible with the same roots, such as
Joshua and Jesus. John means "the
Lord of mercy," and Johanan means
the same. At that time, their social
situation in the times was difficult, and it was a name for God's mercy and
salvation. The name 'Simon' originated
from word 'Listen'. Perhaps some of you
have heard the word 'Shema Israel!' In
the words of Deuteronomy 6:4, "Hear Israel!", Israel took it as the
most powerful word that has been given to them and call it
"Shema." Shema and Simon are
the same root. So Simon was a good name
for meaning listening. When he heard the
words of his brother, he came to Jesus, and when he heard the call of Jesus'
gospel, he became a disciple. He hears
the masters' teachings and professes the most beautiful and complete
faith. "The Lord is the Christ, the
Son of the living God" (Matthew
16:16) He is a good listener and good follower. 3. Fall into the water But what if Simon is someone who heard and follows anything?
In other words, follows God's words and meaning, as well as ... other voices,
different sayings, hear different meanings?
He listens well... What happens if he is depressed, indecisive, easily
anxious and fearful, easily seduced and tired?
Peter confesses his most beautiful faith and is condemned as
"Satan, go back behind me!"
Why? He was a person who listened well to the words of God and the
teachings of Jesus, and also the heart and ears were opened to the words of
concern and fear from the world. A good
example is walking on the water in a stormy sea. I feel unbelievable every time I think of
this incident. It is truly a great faith
but yet a foolish fear as well. I have
occasionally mentioned an example.
Peter's request to see Jesus walking on the water and request to walk on
the water is indeed bold. It is a great
faith and great courage to follow the words of Jesus who tells you to come and
walk one step towards the sea, Peter is a good listener. But that is just that much. Why is Peter soaked in water? He listens to another voice. It is the voice of fear and anxiety. When he saw Jesus and heard the voice, he
could walk with faith beyond the waves in the sea of death. When he saw the waves and listened to the
sound of the wind, he was sucked into the sea of deep, black death. Simon, the listener.
So the name Simon at the time of Jesus was negatively used. It is often used to mean an indecisive
person, a person who cannot catch up, and a person who hears many voices. So Simon's nickname was reed. When he was a reed, when he heard two voices
together... When he could not distinguish the voice... When the gospel entered
him, but he still could not abandon the world... His life was miserable. We must remember what Jesus had called him
the day before he was taken. "Simon,
Simon, Satan has asked to sift you as wheat.
But I have prayed for you, Simon, that your faith may not fail. And when you have turned back, strengthen
your brothers." But he replied, "Lord, I am ready to go with you to
prison and to death." Jesus answered, "I tell you, Peter, before the
rooster crows today, you will deny three times that you know me." (Luke 22:31-34) 4. Stand on the Rock But he must hear what Jesus repeatedly says to him, and we
must hear him today. His name is
Peter. Represents a rock. On his faith, the church will stand above his
profession of faith. Not Peter who
cannot tell what to throw away and what to not hear..At the end of all his
wandering and trials, he must now become a man of faith who can only return to
the gospel and strengthen his brethren.
You cannot fill it without emptying it, you cannot take it without
throwing it away. You cannot deny
yourself, you cannot carry cross, you cannot get fruit without forsaking
flowers. The glory of the tree is not in
the flower but in the fruit. In today's scripture, Peter explains to us many things. We are anxious. Just like Peter. I abandon ship but not give up greed. The fishing net is abandoned but the desire
was not abandoned. The family left, but
could not abandon fear and anxiety.
So... I have faith but am afraid to live by the Gospel. I want to be a good disciple but deny
Jesus. I want to be good in this world
as wall as in the kingdom of God. I want
to be satisfied with God's love, but I want to be recognized by people. I confess that there is a gospel in the low
place and a cross, and I want to be glorified in high places. I want to live long, I want to be good, I
want to have a lot, I want to go up high in place, I want to boast, I want to be
praised, I want to be loved. And if it
does not happen.... I am anxious. I will
find and wander for answer. Peter did
and we do. Jesus is simple towards Peter and towards us. He says we are like a rock that will not
dissipate. Jesus does not dislike us
today because of Peter's dismay or sway of Peter and our influence. Peter and our trembling... Jesus crucifies on
the cross. He understands Peter and our
weakness and sympathizes with us. How
long before? It is until Peter and we
become a rock that cannot be trembled and become cross with Jesus to the
world. Together, we will say we live as
congregation who can deny the frailty and accept the crucifixion. And God once again communicates a message to
many people through a child. Why can't
you not throw away the spoons and clothes of the world when you are called by
the kingdom of God? Why cannot we leave
the familiarity and comfort? Why cannot
we give up fear, anxiety, greed and desire?
How was your days of 2018? As long as God allows, how do you want to live? I bless you in the name of the Lord of the Cross for us to live in the time that God permits.... to be a person of courageous faith in Gospel. |
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